Blog, Daily

Introvert

IMG_4891
Här om dagen hade jag och en vän ett intressant samtal om att vara introvert och extrovert. Jag har nog inte riktigt reflekterat över dessa två olika typer men det är alltid bra att ta hänsyn till sina psykologiska egenskaper. 

Efter att ha suttit och slö-surfat en stund mellan jobb, kvällsmat och annat fix så slutade det med att jag gjorde ett litet tramsigt test. Mest för nyfikenhetens skull men även för att jag blev intresserad av frågeställningarna, ja, frågor som är utvalda för att sätta folk i olika fack. Något som jag generellt är ganska allergisk mot men det ska jag inte skriva om idag. Det här testet skulle utifrån ens svar ge ett resultat på om man var en introvert eller extrovert person och mitt resultat blev introvert. Först blev jag lite förvånad men efter en liten stund så kunde jag ändå erkänna att det finns en viss sanning i det. För ett bra tag sen la min brors fru upp en liten artikel som listar upp olika typiska situationer utifrån en introvert persons perspektiv. Jag kan minnas att jag tyckte den var rolig och jag kunde nog känna igen mig en del, dock inte i allt.

I dag har jag inga större svårigheter att mingla, vara social, tala inför folk, föreläsa, knyta nya kontakter och relationer så länge jag får mina egna ensamma stunder emellanåt. Jag kanske inte är den person som har skakat flest händer under ett mingel event, berättat om mig själv inför döva öron bara för att man ska göra det och heller inte den som spontant klirrar i glaset för att hålla ett glänsande tal men jag fascineras enormt mycket av dessa människor och deras energi som de sprider runt omkring sig. 

Ja, jag föredrar ett djupt samtal med en person än att småprata med många och värdesätter långvariga och nära relationer.  Jag trivs bättre med att lyssna än att vara den som talar och när jag pratar så är jag mycket noga med att tänka efter innan jag uttrycker mig. Jag är som mest kreativ i min ensamhet och har en tendens att analysera samt reflektera allt runtomkring mig. Och bara för att jag värnar starkt om min egentid betyder det inte att jag inte är social. Jag vill även tillägga att liksom många andra, fastnar jag för personer som besitter på egenskaper som jag själv inte har.  

Jag undrar om det allmänt är mer accepterat att vara den extroverta personen eller tvärtom… …

Och som avslutningsvis på denna kvälls sammanfattade reflektion som jag valt att dela med mig av, så vill jag bara poängtera att jag anser inte att det är viktigt att benämna vilken sorts person man är (introvert eller extrovert) men jag tror det är bra för en själv att ha en djupare förståelse för varför man beter sig som man gör och reagerar annorlunda i olika situationer. Hur ska jag kunna bli bättre, bygga på mer kunskap och förändra om jag inte har en förståelse för mig själv och min egen kapacitet?

Standard

Kommentera

